Algemene voorwaarden Centrum de Buitenkans

 

Artikel 1 Definities 

In de onderhavige Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Aanbod: ieder(e) vrijblijvende (online) aanbieding, aanbod, offerte en/of prijsopgave (inclusief bijlagen, documentatie en afbeeldingen etc.) van Centrum de Buitenkans.

1.2 Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden van Centrum de Buitenkans.

1.3 Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.

1.4 Deelnemer: iedere partij die (gedeeltelijk) een Traject volgt.

1.5 Diensten: alle door Centrum de Buitenkans te leveren diensten in de ruimste zin van het woord waarvoor Opdracht is gegeven aan Centrum de Buitenkans.

1.6 Informatiedragers: dragers van digitaal opgeslagen data bestemd voor het met behulp van apparatuur vastleggen, bewerken, verzenden of verveelvoudigen dan wel openbaar maken van teksten, beelden of andere gegevens, een en ander in de meest ruime betekenis van het woord.  

1.7 Klant: degene die een Overeenkomst sluit, dan wel degene die de intentie heeft een Overeenkomst te sluiten met Centrum de Buitenkans, waaronder indien van toepassing mede begrepen doch niet beperkt tot de Consument 

1.8 (Online) Producten: alle (online) producten en zaken die het onderwerp zijn van een Overeenkomst, en (al dan niet online) worden geleverd door (tussenkomst van) Centrum de Buitenkans, waaronder mede begrepen doch niet beperkt tot (werk)boeken, E-books en ander opleidings-/ lesmateriaal. 

1.9 Opdracht: de opdracht tot het verlenen van Diensten.

1.10 Overeenkomst: iedere overeenkomst gesloten tussen Klant en Centrum de Buitenkans.

1.11 Partijen: Klant en Centrum de Buitenkans tezamen.

1.12 Schriftelijk: iedere communicatie per post, per e-mail, per fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.  

1.13 Traject: de door Centrum de Buitenkans georganiseerde therapietrajecten, programma’s en trainingen.

Definities die in enkelvoud worden aangeven omvatten tevens het meervoud zonder verlies van inhoudelijke betekenis. 


Artikel 2  Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

2.1 De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op ieder Aanbod, alle Overeenkomsten en Diensten en maken tevens een integraal onderdeel uit van alle Overeenkomsten en alle nadere overeenkomsten. 

2.2 Wijzigingen in de Overeenkomst en afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zullen slechts van kracht zijn, indien zij tussen Partijen zijn overeengekomen en dienen Schriftelijk te worden vastgelegd. 

2.3 Centrum de Buitenkans behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden op ieder moment te wijzigen. De gewijzigde Algemene Voorwaarden zullen van toepassing zijn vanaf het moment dat Centrum de Buitenkans Klant van de wijziging in kennis heeft gesteld. 

2.4 Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden door een bevoegde rechter nietig zal worden geacht, wordt vernietigd of anderszins niet bindend wordt verklaard, zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden onverkort en aldus volledig van kracht blijven. Partijen zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van nietige, vernietigde of anderszins niet bindende bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht zullen worden genomen.  

2.5 Indien Centrum de Buitenkans niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Centrum de Buitenkans in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.  

2.6 De Algemene Voorwaarden zijn opgesteld in de Nederlandse en Engelse taal. In geval van interpretatieverschillen tussen deze teksten, is de Nederlandse tekst bindend. 


Artikel 3  Aanbod

3.1 Ieder Aanbod van Centrum de Buitenkans is vrijblijvend, tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

3.2 Indien het Aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk vermeld in het Aanbod.

3.3 Centrum de Buitenkans kan niet worden gehouden aan het Aanbod indien Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het Aanbod, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.  

3.4 Klant staat in voor de volledigheid en juistheid van de door of namens hem aan Centrum de Buitenkans verstrekte gegevens waarop Centrum de Buitenkans zijn Aanbod baseert.  

3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Centrum de Buitenkans niet tot het verrichten van een gedeelte van de Opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Het Aanbod geldt dan niet automatisch voor toekomstige orders.  

3.6 Acceptatie van het Aanbod door Klant houdt in, dat Klant zich verenigt met de toepasselijkheid en inhoud van deze Algemene Voorwaarden.

3.7 Alhoewel Centrum de Buitenkans de nodige zorgvuldigheid zal betrachten bij het formuleren van ieder Aanbod, waaronder begrepen doch niet beperkt tot prijsopgaves, plannen, brochures en andere gegevens die op enige (aanstaande) rechtsbetrekking tussen Centrum de Buitenkans en Klant kan (gaan) duiden, kan Klant hieraan nimmer enig gerechtvaardigd vertrouwen met betrekking tot de juistheid van hierin opgenomen gegevens ontlenen, tenzij uitdrukkelijk anders Schriftelijk is overeengekomen. Afbeeldingen, voorbeelden, specificaties en verdere omschrijvingen door Centrum de Buitenkans in catalogi, circulaires of anderszins aangeboden (online) documentatie zijn niet bindend en hebben slechts tot doel een algemene indruk te geven hetgeen Centrum de Buitenkans aan te bieden heeft, tenzij door Centrum de Buitenkans Schriftelijk uitdrukkelijk anders is vermeld en onverminderd de verplichting van Centrum de Buitenkans om in te staan voor de juistheid en volledigheid van door haar opgegeven gegevens. In geen geval is Centrum de Buitenkans tot enige (na)levering verplicht. 

 

Artikel 4 Overeenkomst

4.1 De Overeenkomst komt tot stand en is slechts bindend indien Centrum de Buitenkans het aanmeldformulier van de Klant (inhoudende de aanvaarding door de Klant van het Aanbod van Centrum de Buitenkans) heeft aanvaard dan wel door Centrum de Buitenkans uitvoering is gegeven aan de Overeenkomst.  

4.2 Indien Klant het Aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt

Centrum de Buitenkans langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het Aanbod.  

4.3 Indien in de acceptatie voorbehouden of wijzigingen ten opzichte van het Aanbod

worden aangebracht, komt de Overeenkomst pas tot stand, nadat Centrum de Buitenkans aan Klant Schriftelijk heeft bevestigd in te stemmen met deze voorbehouden of afwijkingen.  

4.4 Mondelinge toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten en/of samenwerkingspartners van Centrum de Buitenkans binden Centrum de Buitenkans pas nadat de toezeggingen / afspraken door Centrum de Buitenkans Schriftelijk zijn bevestigd. 


Artikel 5 Annulering

Dit artikel geldt voor particuliere trajecten en zijn niet van toepassing op trajecten via gemeenten/zorgverzekering.

5.1 Indien de Klant het Traject wenst te annuleren dient de Klant per omgaand Centrum de Buitenkans Schriftelijk te informeren.

5.2 Klant is te allen tijde, aldus ongeacht de reden van annulering, aan Centrum de Buitenkans een redelijke vergoeding verschuldigd voor het door Centrum de Buitenkans door de annulering geleden verlies of gederfde winst. 

5.3 Bij annulering tot twee maanden voor de overeengekomen datum van uitvoering van de Opdracht / voor aanvang van het Traject is de Klant 25% (zegge: “vijfentwintig procent”) van de overeengekomen totaalprijs aan Centrum de Buitenkans verschuldigd. Dit geldt specifiek voor opdrachten van ‘De Kennis Academie’

5.4 Bij annulering tussen twee maanden en één maand voor de overeengekomen datum van uitvoering van de Opdracht / voor aanvang van het Traject is de Klant 50% (zegge: “vijftig procent”) van de overeengekomen totaalprijs aan Centrum de Buitenkans verschuldigd. Dit geldt specifiek voor opdrachten van ‘De Kennis Academie’

5.5 Bij annulering tussen één maand en twee weken voor de overeengekomen datum van uitvoering van de Opdracht / voor aanvang van het Traject is de Klant 75% (zegge: “vijfenzeventig procent”) van de overeengekomen totaalprijs aan Centrum de Buitenkans verschuldigd. Dit geldt specifiek voor opdrachten van ‘De Kennis Academie’

5.6 Bij annulering binnen twee weken voor de overeengekomen datum van uitvoering van de Opdracht / voor aanvang van het Traject (waaronder mede inbegrepen ‘no show’) is de Klant 100% (zegge: “honderd procent”) van de overeengekomen totaalprijs aan Centrum de Buitenkans verschuldigd. Dit geldt specifiek voor opdrachten van ‘De Kennis Academie’

5.7 Indien de Klant een losse afspraak / bijeenkomst wenst te verplaatsen dient de Klant dit minimaal 48 uur van te voren te melden bij Centrum de Buitenkans. Zonder tijdige afmelding, zal de afspraak vervallen zonder recht op terugbetaling van een deel van de uit hoofde van de Opdracht betaalde prijs dan wel is de Klant annuleringskosten verschuldigd overeenkomstig het vorige lid van dit artikel. Voornoemde regeling geldt alleen voor individuele afspraken/bijeenkomsten, niet voor groepsbijeenkomsten. In het geval van groepsbijeenkomsten zal de Klant na tijdige melding binnen 48 uur van te voren een volgende groepsbijeenkomst bij kunnen wonen dan wel – zonder tijdige afmelding, vervalt de groepsbijeenkomst voor de Klant alsmede vervalt het recht op terugbetaling van een deel van de uit hoofde van de Opdracht betaalde prijs dan wel is de Klant annuleringskosten verschuldigd overeenkomstig het vorige lid van dit artikel. 

5.8 Bij annulering als bedoeld in dit artikel dient te Klant: 

  • a. Eventuele annuleringskosten in één keer te voldoen.

  • b. Eventueel door de Klant (/Deelnemer) ontvangen Producten in zijngeheel per omgaand te retourneren.

Artikel 6 Prijzen en tarieven

6.1 Alle prijzen en tarieven zijn in Euro’s en zijn inclusief omzetbelasting (BTW), overige heffingen, rechten of lasten die verschuldigd in verband met de uitvoering van de Overeenkomst en overige eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.   

6.2 Als binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst maar nog vóór aanvang van het Traject een prijswijziging optreedt, zal deze geen invloed hebben op de overeengekomen prijs: de prijs zal door Centrum de Buitenkans binnen voornoemde periode niet worden verhoogd. De Klant heeft recht op ontbinding van de Overeenkomst als ná drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, maar nog vóór aanvang van het Traject de prijs wordt verhoogd. 

6.3 Centrum de Buitenkans is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen indien Centrum de Buitenkans genoodzaakt is extra werkzaamheden te verrichten, dan wel genoodzaakt is kosten te maken ten gevolge van:

  • no show gedurende bijeenkomsten (alleen als nieuwe afspraak ingepland wordt anders vervalt het recht op de bijeenkomst overeenkomstig artikel 5.7 van de Algemene Voorwaarden);

  • en/of- bijeenkomsten buiten het Traject;- relevante wijzigingen van (overheids)voorschriften of –beschikkingen.

Artikel 7 Betaling

7.1 Tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, dient de betaling door Klant aan Centrum de Buitenkans, zonder enige aftrek, korting, compensatie of (schuld)verrekening, te geschieden binnen 30 (zegge: dertig) dagen na factuurdatum. Deze betalingstermijn is te beschouwen als een fatale termijn.  

7.2 Als betaling in termijnen is overeengekomen, moet de Klant – met inachtneming van het bepaalde in lid 3 van dit artikel – betalen volgens de termijnen en de percentages, zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld. 

7.3 Betaling voor de levering van Diensten vindt plaats vóór het moment dat het Traject van start gaat. Indien (deels) vooruit moet worden betaald, kan Klant geen recht doen gelden op levering van de Diensten alvorens volledige betaling van het verschuldigde aan Centrum de Buitenkans heeft plaatsgevonden.  

7.4 Alle betalingen dienen te geschieden op een door Centrum de Buitenkans aan te wijzen rekening, een en ander indien Schriftelijk niet anders is overeengekomen. Centrum de Buitenkans is gerechtigd facturen elektronisch te zenden op het door Klant aangegeven e-mailadres. 

7.5 Indien de Consument niet binnen de overeenkomstig de in dit artikel gestelde termijn betaalt, is hij/zij, nadat hij/zij door Centrum de Buitenkans is gewezen op de te late betaling en Centrum de Buitenkans de Consument een termijn van veertien (14) dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag tot op de datum van algehele voldoening wettelijke rente verschuldigd. Voorts is Centrum de Buitenkans gerechtigd de door haar gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen bij de Consument. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,= (zegge: veertig Euro). Centrum de Buitenkans kan ten voordele van de Consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

7.6 Indien de Klant niet zijnde een Consument niet binnen de in het eerste lid van dit artikel gestelde termijn betaalt, dan wel niet binnen de nader overeengekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft Centrum de Buitenkans, zonder nadere sommatie dan wel ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag Klant niet zijnde een Consument wettelijke (handels)rente over het openstaande bedrag in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, onverminderd de overige aan Centrum de Buitenkans toekomende rechten. Alle in redelijkheid door Centrum de Buitenkans gemaakte gerechtelijke- en buitengerechtelijke- (incasso-) kosten, als gevolg van de niet-nakoming door Klant (niet zijnde een Consument) van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van de Klant (niet zijnde een Consument). De buitengerechtelijke kosten worden bepaald op 15% (vijftien procent) van het te vorderen bedrag. Voor zover Centrum de Buitenkans aantoont dat de gemaakte buitengerechtelijke kosten hoger zijn dan 15% (vijftien procent) van het te vorderen bedrag, komen de gemaakte buitengerechtelijke kosten volledig ten laste van de Klant niet zijnde een Consument. 

7.7 De door Klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde wettelijke rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt Klant dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.  

7.8 Indien Centrum de Buitenkans een vordering heeft op Klant, is Centrum de Buitenkans gerechtigd alle werkzaamheden en verdere prestaties ten behoeve van Klant en/of het verlenen van Diensten voor Klant op te schorten dan wel andere maatregelen te treffen, totdat volledige betaling van Klant wordt ontvangen. 

7.9 Een tussen Klant en Centrum de Buitenkans overeengekomen betalingsregeling/ prijsafspraak waarbij de Klant de prijs in termijnen/delen mag betalen, laat onverlet de op de Klant rustende verplichting dat Klant gehouden is tot betaling van het gehele bedrag. De Klant is niet gerechtigd halverwege de betalingsregeling/prijsafspraak zijn betalingsverplichting op te schorten of betalingen te staken.

 

Artikel 8  Dienstverlening Centrum de Buitenkans

8.1 Bij de uitvoering van de Overeenkomst is Centrum de Buitenkans gehouden tot het betrachten van de zorg die onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van haar kan worden verwacht. Centrum de Buitenkans zal zich inspannen de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap (de zorg van een goed hulpverlener) uit te voeren. Alle door Centrum de Buitenkans uit hoofde van de Overeenkomst te verlenen Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis. 

8.2 Centrum de Buitenkans deelt haar werkzaamheden zelfstandig in en is bij het verlenen van de overeengekomen Diensten geheel zelfstandig. Centrum de Buitenkans zal daarbij een eigen tijdsplanning hanteren te weten dat Centrum de Buitenkans vrij is ten aanzien van het bepalen van de tijdstippen waarop de Diensten worden verleend. Centrum de Buitenkans zal bij het maken en/of aanpassen van haar eigen tijdsplanning wel de redelijkheid en billijkheid jegens de Klant betrachten en één en ander zoveel als mogelijk in goed overleg met de Klant laten plaatsvinden. Centrum de Buitenkans zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van Klant omtrent de uitvoering van de Opdracht doch verleent de overeengekomen Diensten naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van Klant en/of derde(n).  

8.3 Partijen erkennen dat het welslagen van de Opdracht afhankelijk is van een goede onderlinge samenwerking met Klant en Deelnemer.

8.4 Om een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst door Centrum de Buitenkans mogelijk te maken zal Klant Centrum de Buitenkans steeds tijdig alle door Centrum de Buitenkans nuttig, nodig en wenselijk geachte gegevens en inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen. Klant draagt in dat kader er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Centrum de Buitenkans aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Opdracht, tijdig aan Centrum de Buitenkans worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Opdracht benodigde gegevens niet tijdig of onvolledig zijn verstrekt aan Centrum de Buitenkans, heeft Centrum de Buitenkans het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan Klant in rekening te brengen. Centrum de Buitenkans is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, niet zijnde schade voortvloeiend uit de geneeskundige behandelingsovereenkomst, doordat Centrum de Buitenkans is uitgegaan van door de Klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Klant staat steeds in voor de juistheid, volledigheid en consistentie van de aan Centrum de Buitenkans verstrekte gegevens, specificaties en ontwerpen, ook indien die gegevens, specificaties en ontwerpen van een derde afkomstig zijn. Onjuistheden, onvolledigheden en inconsistenties zijn steeds voor rekening en risico van Klant. 

8.5 Tenzij Partijen Schriftelijk anders overeenkomen, is Centrum de Buitenkans gerechtigd de Diensten uit hoofde van de Overeenkomst in verschillende fasen te verlenen en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd is Centrum de Buitenkans gerechtigd de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren op te schorten totdat Klant haar inspanningen met betrekking tot de daaraan voorafgaande fase heeft verricht. In een dergelijk geval is Centrum de Buitenkans nimmer verplicht tot enige schadevergoeding aan Klant. 

8.6 Bij de uitvoering van de Opdracht is Centrum de Buitenkans gerechtigd één of meer personen (mede) te betrekken die niet direct of indirect aan Centrum de Buitenkans zijn verbonden (dus zowel medewerkers als derden), indien zulks naar oordeel van Centrum de Buitenkans wenselijk is met het oog op een voor Partijen optimale uitvoering van de Opdracht. De verplichtingen van Centrum de Buitenkans uit hoofde van de Overeenkomst rustende op Centrum de Buitenkans zullen niet overgaan op vorenbedoelde derde(n). De Klant is in een dergelijk geval wel bevoegd over te gaan tot ontbinding van de Overeenkomst. 

Artikel 9 Traject(dagen)

9.1 Een door Centrum de Buitenkans opgegeven termijn voor uitvoering is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor Centrum de Buitenkans bekende omstandigheden en, voor zover afhankelijk van prestaties van derden, op de door die derden aan Centrum de Buitenkans verstrekte gegevens.  

9.2 Centrum de Buitenkans zal zich inspannen de opgegeven termijnen voor uitvoering zo veel mogelijk na te streven. Door Centrum de Buitenkans opgegeven termijnen zullen echter nimmer te beschouwen zijn als fatale termijnen.  

9.3 Indien vertraging in de termijn voor uitvoering ontstaat, dan wordt deze termijn voor uitvoering met een zodanige periode verlengd als, alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is.  

9.4 Bij overschrijding van de termijn voor uitvoering, dan wel enige andere omstandigheid, heeft Klant niet het recht om afname te weigeren noch aanspraak en/of recht op enige schadeschadevergoeding ter zake, tenzij er sprake is van een substantiële overschrijding die van de Klant niet kan worden gevergd.  

9.5 Klant is zich er van bewust dat wijziging van de Opdracht kan leiden tot vertraging. Wijzigingen in de Opdracht zijn dan ook voor rekening en risico van de Klant.   

9.6 Centrum de Buitenkans heeft te allen tijde het recht de plaats en/of tijden van trainingsdagen/sessies onderdeel uitmakend van het Traject te wijzigen. Tenzij Partijen anders Schriftelijk overeenkomen, kan het Traject vervallen of worden opgeschort indien onvoldoende Deelnemers zijn  aangemeld. Opdrachtgevers ontvangen hierover Schriftelijk bericht. Indien het Traject in z’n geheel vervalt, vervallen automatisch ook de verplichtingen van Klant. 

9.7 Centrum de Buitenkans heeft te allen tijde het recht tussentijds het programma van het Traject op ondergeschikte punten te wijzigen. Centrum de Buitenkans zal de Klant hieromtrent Schriftelijk berichten.  

9.8 Gedurende het Traject kan niet worden gewisseld van Deelnemer. Het Traject wordt aangegaan voor de bij aanvang van de Overeenkomst aangewezen Deelnemer.

 

Artikel 10 Levering (Online) Producten

10.1 Centrum de Buitenkans zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering en levering van (Online) Producten. 

10.2 Als plaats van levering geldt het (e-mail)adres dat Klant aan Centrum de Buitenkans kenbaar heeft gemaakt. Centrum de Buitenkans zal het door Klant opgegeven adres als juist blijven beschouwen, totdat de Klant aan Centrum de Buitenkans Schriftelijk  een nieuw (email)adres heeft meegedeeld. Centrum de Buitenkans bepaalt de wijze van (af)levering.  

10.3 Centrum de Buitenkans is bevoegd de (Online) Producten in delen / termijnen te leveren. Centrum de Buitenkans bepaalt de wijze van verzending en verpakking. 

10.4 Het risico van verlies, diefstal, vermissing, beschadiging of waardevermindering

met betrekking tot de te leveren fysieke Producten zal op de Klant overgaan op het moment van levering aan de Klant of een vooraf aangewezen en aan Centrum de Buitenkans bekend gemaakte vertegenwoordiger.  

10.5 Tenzij Schriftelijk anders overeengekomen is het transport van de door  Centrum de Buitenkans te leveren Producten voor rekening en risico van Centrum de Buitenkans. Tenzij anders is overeengekomen zijn de te vervoeren Producten niet verzekerd, tenzij Klant dit nadrukkelijk verlangt, in welk geval de kosten voor haar rekening komen.  

10.6 Klant is verplicht Producten af te nemen op het moment dat deze ter beschikking worden gesteld. Indien Klant afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de aflevering, dan is Centrum de Buitenkans gerechtigd de Producten op te slaan voor rekening en risico van de Klant. In een dergelijk geval gaat het risico van verlies, diefstal, vermissing, beschadiging of waardevermindering gaat op Klant over op het moment waarop Producten aan Klant ter beschikking staan.

10.7 Centrum de Buitenkans zal zich inspannen de eventueel opgegeven leverdatum voor de levering van Producten na te komen. Door Centrum de Buitenkans opgegeven leverdata zijn echter nimmer te beschouwen als fatale termijnen, tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk anders (en aldus door Partijen met wederzijdse instemming) is overeengekomen. Bij overschrijding van één of meerdere leverdata heeft Klant geen aanspraak en/of recht op enige schadevergoeding ter zake.  


Artikel 11 Klachten

11.1  Centrum de Buitenkans is verbonden aan de klachtenregeling van de SKJ.

11.2 Klachten over de door Centrum de Buitenkans verleende Diensten, de door Centrum de Buitenkans geleverde (Online) Producten en/of naar aanleiding van de hoogte of de wijze van totstandkoming van de facturen van Centrum de Buitenkans, dienen door Klant onmiddellijk, doch binnen één maand dagen na respectievelijk levering Diensten / (Online) Producten / na ontvangst factuur, Schriftelijk ter kennis van Centrum de Buitenkans te worden gebracht, onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond van de klachten. 

11.3 Indien Klant nalaat klachten bij Centrum de Buitenkans in te dienen binnen de in het vorige lid van dit artikel gestelde termijnen, wordt Klant geacht de Diensten / factuur te hebben goedgekeurd en kan Klant zich nimmer beroepen op het feit dat de Diensten / factuur niet beantwoord(t/en) aan de overeenkomst.

11.4 Indien Partijen gezamenlijk niet tot een oplossing komen, kan Klant zich wenden tot de klachtenfunctionaris.

11.5 In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Centrum de Buitenkans en de door Centrum de Buitenkans bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één (1) jaar.  


Artikel 12 Beveiliging en bescherming persoonsgegevens

12.1 Centrum de Buitenkans zal informatie die de Klant voor, tijdens of na de uitvoering van de Opdracht(en) verstrekt, vertrouwelijk behandelen wanneer deze informatie is aangeduid als vertrouwelijk of wanneer de ontvanger weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de informatie als vertrouwelijk bedoeld was. Klant zal de inhoud van het Aanbod vertrouwelijk behandelen.  

12.2 Indien Centrum de Buitenkans bij de uitvoering van de Opdracht(en) kennis moet nemen van vertrouwelijke gegevens (waaronder mede begrepen persoonsgegevens), is Klant er bij de verstrekking van deze gegevens aan Centrum de Buitenkans zelf voor verantwoordelijk om persoonsgegevens of andere vertrouwelijke gegevens die Centrum de Buitenkans niet nodig zal hebben, zoveel mogelijk weg te laten of onleesbaar te  maken en de vertrouwelijke gegevens op een veilige wijze aan Centrum de Buitenkans over te dragen. Dit geldt onverminderd de verplichting voor Centrum de Buitenkans om aan haar verstrekte vertrouwelijke gegevens vertrouwelijk te behandelen en op passende wijze te beveiligen.  

12.3 Eenieder die handelt onder het gezag en/of in opdracht van Centrum de Buitenkans en toegang heeft tot de persoonsgegevens van Klant verwerkt deze slechts ten behoeve van Klant. Eenieder die handelt ten behoeve of onder de verantwoordelijkheid van Centrum de Buitenkans en/of een sub-verwerker van Centrum de Buitenkans en toegang heeft tot de persoonsgegevens van Klant is verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan hij kennis neemt, tenzij enig wettelijk voorschrift en/of een bevoegd gegeven last hem tot mededelen verplicht, of op uitdrukkelijk verzoek van Klant of de toezichthouder. 

12.4 Centrum de Buitenkans neemt passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemde beveiliging te waarborgen. De passende maatregelen sluiten aan op de geldende stand van de techniek. 

Artikel 13 Intellectuele eigendomsrechten 

13.1 Alle rechten van intellectueel eigendom op alle krachtens de Overeenkomst door Centrum de Buitenkans vervaardigde en/of ter beschikking gestelde goederen en materialen, waaronder (doch niet beperkt tot) de door Centrum de Buitenkans ontwikkelde en/of ter beschikking gestelde trainingen, werkboeken, E-books, programma’s, documenten, brochures, handouts, voordrachten, oefeningen, werkwijzen, Producten, e-mailberichten, modellen, technieken, berusten uitsluitend bij Centrum de Buitenkans of haar toeleverancier. Tenzij anders overeengekomen, blijven de rechten hiervoor bij Centrum de Buitenkans of haar toeleverancier.

13.2 Het is Klant, zonder uitdrukkelijke Schriftelijke toestemming van Centrum de Buitenkans, verboden om de door Centrum de Buitenkans verstrekte informatie en/of materiaal zoals beschreven in het vorige lid van dit artikel, geheel of gedeeltelijk te bewerken, aan derden te verschaffen (door middel van druk, scan, fotokopie, film of op welke wijze dan ook), te verveelvoudigen, openbaar te maken en/of door te verkopen. Klant is slechts gerechtigd deze informatieve stukken voor eigen gebruik te hanteren. 


Artikel 14 Eigendomsvoorbehoud

14.1 Alle door Centrum de Buitenkans verkochte en geleverde Producten blijven eigendom van Centrum de Buitenkans, tot het moment dat de Klant volledig heeft voldaan aan al zijn (betalings)verplichtingen jegens Centrum de Buitenkans uit hoofde van enige met Centrum de Buitenkans gesloten overeenkomst tot het leveren van Producten en/of Diensten, vorderingen ter zake van het tekortschieten in de nakoming van een dergelijke Overeenkomst daaronder begrepen.   

14.2 Klant is verplicht de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Centrum de Buitenkans te bewaren. De Klant zal Centrum de Buitenkans te allen tijde vrije toegang verlenen tot zijn terreinen en/of gebouwen ter inspectie van de Producten en/of ter uitoefening van de rechten van Centrum de Buitenkans.  

14.3 Klant is verplicht Centrum de Buitenkans onverwijld te berichten, indien beslag is gelegd op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten dan wel derden rechten op deze Producten willen vestigen of doen gelden.  

14.4 Indien Klant in de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens Centrum de Buitenkans tekortschiet of Centrum de Buitenkans goede grond geeft te vrezen dat hij in die verplichtingen zal tekortschieten, is Klant verplicht op eigen kosten direct de nog aan Centrum de Buitenkans in eigendom toebehorende Producten aan Centrum de Buitenkans  terug te geven. Teruggenomen Producten crediteert Centrum de Buitenkans tegen de door haar in redelijkheid daaraan toe te kennen waarde. Centrum de Buitenkans is nimmer gehouden tot het voldoen van een eventuele schadevergoeding.  

14.5 Alle door Centrum de Buitenkans gemaakte kosten en geleden schade, gedurende de periode dat de eigendom van de door Centrum de Buitenkans verkochte Producten nog niet is overgegaan, komen ten laste van Koper. 

Artikel 15 Duur, wijziging en beëindiging van de overeenkomst 

15.1 De Consument kan een voor bepaalde duur gesloten Overeenkomst te allen tijde opzeggen. Tussentijdse beëindiging leidt niet tot restitutie van de door de Klant verschuldigde prijs of het vervallen van de betaalplicht daarvan, behalve eventueel de prijs voor (nog) niet geleverde Producten.  

15.2 Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Centrum de Buitenkans een verzoek tot wijziging van Klant van de Overeenkomst weigeren, indien dit bijvoorbeeld in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verlenen Diensten of te leveren (Online) Producten.  

15.3 Centrum de Buitenkans kan, naast de overige uit de Overeenkomst en de wet toekomende rechten, de Overeenkomst in zijn geheel of voor het nog niet uitgevoerde deel te allen tijde zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst en schadeplichtigheid aan de zijde van Centrum de Buitenkans jegens Klant met onmiddellijke ingang ontbinden indien: 

  • Klant één of meer van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst of andere overeenkomsten jegens Centrum de Buitenkans niet nakomt;

  • Klant in staat van faillissement wordt verklaard;

  • Ten aanzien van Klant een schuldsanering krachtens WSNP wordt uitgesproken;

  • Er beslag wordt gelegd op het vermogen van Klant ter zake substantiële schulden of indien Klant niet in staat is te voldoen aan zijn opeisbare schulden of zijn opeisbare schulden onbetaald laat.


Artikel 16 Aansprakelijkheid

16.1 Voor zover Centrum de Buitenkans toerekenbaar tekortschiet en de Klant daardoor schade lijdt, is de aansprakelijkheid van Centrum de Buitenkans die niet het gevolg is van letsel-, dood- of zaakschade, beperkt tot vergoeding van directe Centrum de Buitenkans voor door Klant geleden of te lijden indirecte schade is alsdan aldus uitgesloten. Onder indirecte schade wordt verstaan alle schade die geen directe schade is en daarmee in ieder geval, maar niet beperkt tot, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade door het niet bepalen van marketingdoeleinden, schade verband houdende met het gebruik, verlies, verminking of vernietiging van gegevens, verlies van orders en/of PRschade. 

16.2 De aansprakelijkheid van Centrum de Buitenkans voor letsel-, dood- of zaakschade wordt niet uitgesloten of beperkt.

16.3 De in lid 1 en 2 van dit artikel bedoelde aansprakelijkheid strekt zich tevens uit tot personen in dienst van Centrum de Buitenkans, dan wel aan personen die door haar zijn aangesteld voor de uitvoering van de Overeenkomst.

16.4 Het bepaalde in dit artikel geldt slechts voor zover de aansprakelijkheid van Centrum de Buitenkans ingevolge de wet of Overeenkomst, waaronder begrepen het bepaalde in de onderhavige Algemene Voorwaarden, niet reeds verder is beperkt dan uit de enkele toepassing van dit artikel zou volgen.  

16.5 Onverminderd het bepaalde in artikel 6:89 BW vervalt het recht op schadevergoeding in ieder geval één (1) jaar na de gebeurtenis waaruit de schade direct of indirect voortvloeit en waarvoor Centrum de Buitenkans aansprakelijk is.  


Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen

17.1 Op alle Overeenkomsten gesloten door Centrum de Buitenkans waarop deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.  

17.2 Alle geschillen, betrekking hebbende op, voortvloeiende uit of verband houdende met ieder Aanbod, geleverde Diensten, door Centrum de Buitenkans gedane leveringen, gemaakte afspraken, ontvangen orders, gesloten Overeenkomsten dan wel nadere overeenkomsten waarop de onderhavige Algemene Voorwaarden geheel of ten dele van toepassing zijn, worden beslecht door Rechtbank Noord-Holland.